Projecten vormen de uitvoering van mijn visie op onderwijs. Het is de zoektocht naar beter onderwijs. Project 1 gaat over hoe ik gamification in klas 1 en 3 inzet voor meer automatisering van de de grammatica en woordenschat. Project 5 is op zoek naar meer eigenaarschap in klas 5 door middel van gameful design.
Projecten
Project 1.11 Reflectie op oud systeem
Er hebben redelijk wat aanpassingen plaatsgevonden in het systeem ten opzichte van het oude. ClassCraft De grootste verandering is de vervanging van ClassCraft voor een eigen systeem. ClassCraft is een goed systeem, maar werkt lastiger naast een eigen levelsysteem. Leerlingen waren minder geïnteresseerd in het levellen in ClassCraft omdat ze al levelden in mijn eigen…
Project 1.10 Remedial teaching
Project 1 biedt mogelijkheden voor ouders, remedial teachers en huiswerkbegeleiding om de leerling beter te ondersteunen dan in een traditionele opzet. Tevens kan remedial teaching een directe bijdrage leveren aan een hoger cijfer. Moodle Leerlingen kunnen samen met een begeleider Moodle opgaven maken en de feedback bespreken. Uiteraard mogen begeleiders geen antwoorden geven, maar alleen…
Project 1.9 Voortgang (HUD / portfolio)
Het is belangrijk dat leerlingen zicht houden op hun voortgang. In de ideale situatie is dit real-time: wanneer een leerling een resultaat heeft behaald, wordt dit meteen verwerkt. Dit is echter (nog) niet mogelijk. Moodle elo kent weliswaar een cijferboek, maar kan alleen gemiddelden berekenen. Ook wil ik meer informatie weergeven dan alleen cijfers. Wij…
Project 1.8 Missies
Missies zijn gerichte taken en bedoeld om leerlingen aan hun zwakke punten te laten werken of een uitdaging te bieden. Leert een leerling niet goed zijn of haar woordjes, dan zal hij of zij een missie krijgen om dat wel voor elkaar te krijgen. Maakt een leerling niet alle grammatica opdrachten dan zal zijn of…
Project 1.7 Sociaal- en leergedrag
Ik wil goed sociaal- en leergedrag belonen, maar ik wil dit niet laten meetellen in het MP-overzicht. MasteryPoints moeten vooral gaan over kennis en kunde: beheersing van mijn vak. Leerlingen worden beloond voor goed gedrag door middel van EnergyPoints. Je kunt EnergyPoints verdienen via optioneel digitaal huiswerk de diagnostische eindtoets op Moodle missies (vanaf module…
Project 1.6 Badges
Badges zijn (digitale) stickers die bepaalde prestaties weergeven. Je kunt ze zien als een trofeeënkast en als erkenning. Badges kunnen leerlingen ook helpen herinneren dat goede prestaties in het verleden hebben neergezet. Dit kan helpen om ze te motiveren wanneer het in de toekomst moeilijker gaat. Badges zijn ook niet een belangrijk onderdeel in het…
Project 1.5 Vaardigheden en proefwerk
Vaardigheden Op dit moment vormen de vaardigheden nog geen belangrijk onderdeel in het programma van project 1. Dat wil zeggen dat leerlingen de oefeningen uit het werkboek op traditionele wijze maken. Daarnaast maak ik gebruik van Guardian teksten van OneStopEnglish. Deze teksten zijn deels verplicht en deels facultatief. Leesvaardigheid wordt op het proefwerk getoetst. Leerlingen…
Project 1.4 Zinnen Vertalen
Op toetsen vormt het vertalen van zinnen een belangrijk onderdeel. Dit komt in onze methode, Stepping Stones, terug in het onderdeel Stones. Ik maak onderscheid tussen twee soorten zinnen: letterlijke Stones-zinnen en zinnen gebaseerd op Stones, maar met woordjes uit de woordenlijsten en meer focus op de grammatica. Hier volgt een chronologische volgorde van het…
Project 1.3: woordjes
Het leren van woordjes moet structureel gebeuren wil het effect hebben. Woorden moeten in het lange termijn geheugen komen om effectief in de toekomst te kunnen gebruiken. Bij het leren van een nieuwe taal is een brede woordenschat van onschatbare waarde. In project 1 wil ik vooral focussen op het belonen van leerlingen die structureel…
Project 1.2: Grammatica
In de onderbouw besteden wij veel tijd aan grammatica en woordenschat. Vaardigheden komen wel aan bod, maar de nadruk op vaardigheden komt pas in de bovenbouw: eerst een goede basis in het lange-termijn geheugen om later conceptueel beter te kunnen nadenken. Ik wil leerlingen de mogelijkheid geven onbeperkt te kunnen oefenen voor grammatica en ze…
Project 1.1: Leren leren door middel van gamification
Project 1 is ontworpen met gameful design en gamification leerlingen in de eerste klas te leren leren. Veel van onze gymnasiumleerlingen hebben niet (veel) hoeven te leren op de basisschool en denken vaak te makkelijk over huiswerk. Ik wil dat leerlingen leren dat je leerstof het beste in stukjes kunt voorbereiden voor een toets in…
Lees meer Project 1.1: Leren leren door middel van gamification
Project 5.2: Keuzepakket en levelsysteem
Naast het basissysteem van formatieve toetsing voor opgaven uit het boek is er een verplicht keuzepakket voor leerlingen. De toepassing van dit keuzepakket heeft wat voeten in de aarde en er zijn al drie verschillende fasen (of ideeën geweest) voor de implementatie. Met name het feit dat leerlingen maar 2 uur Engels hebben bezorgt mij…
Project 5.1: Eigenaarschap over je leerproces
In project 5 is het de bedoeling dat leerlingen meer eigenaarschap hebben (en voelen!) over hun leerproces door te differentiëren en keuzes te geven wat ze willen doen tijdens mijn vak (Engels). Over project 5 ben ik minder tevreden dan over Project 1: Leren leren door middel van gamification, maar zie ik wel meer potentie. Bij ons…
Project 1.7: ClassCraft
ClassCraft is een website waar leerlingen door het behalen van punten een avatar kunnen levelen en van betere uitrusting kunnen voorzien. De leerling kan via het levelen extra mogelijkheden in de les verkrijgen zoals eten, naar muziek luisteren of een boek vergeten. Leerlingen krijgen de punten (XP) door het maken van opgaven in Moodle, lesopdrachten…
Project 1.6: Remedial teaching
Project 1 biedt mogelijkheden voor ouders, remedial teacher en huiswerkbegeleiding om de leerling beter te ondersteunen dan in een traditionele opzet. Moodle Leerlingen kunnen samen met een begeleider Moodle opgaven maken en de feedback bespreken. Uiteraard mogen begeleiders geen antwoorden geven, maar alleen de fouten uitleggen. Omdat leerlingen de opgaven onbeperkt kunnen en mogen maken,…