Speldidactiek gaat in op de vraag hoe je je onderwijs wilt geven. Het zijn spellen en de ideeën achter spellen die worden gecombineerd met onderwijs. Speldidactiek wordt verdeeld in drie delen: gamification (PBL), gameful design en games (spellen).
Speldidactiek

Gameful Design
Gameful design geeft een raamwerk van betekenisvolle elementen en toepassingen in spellen en videospellen. Het zijn motivatietechnieken zijn die ervoor zorgen dat spelers blijven spelen. Gameful design ontwerpt lessen vanuit een spelperspectief: wat werkt in spellen, waarom werkt het, en hoe kan je dit vertalen naar een onderwijsomgeving?

Gamification / PBL
Gamification is het toepassen van spelelementen in niet-spelomgevingen. Denk hierbij aan punten, levels, stickers en scorelijstjes (de PBL’s) . Gamification is vooral bedoeld om een handeling aantrekkelijker te maken.

Spellen in het Onderwijs
Spellen heb je zowel digitaal als niet digitaal. Spellen kunnen op verschillende manieren worden ingezet in het onderwijs om concepten te visualiseren of het leren spannender of uitdagender te maken.