ClassCraft is een website waar leerlingen door het behalen van punten een avatar kunnen levelen en van betere uitrusting kunnen voorzien. De leerling kan via het levelen extra mogelijkheden in de les verkrijgen zoals eten, naar muziek luisteren of een boek vergeten. Leerlingen krijgen de punten (XP) door het maken van opgaven in Moodle, lesopdrachten of het gebruiken van vaardigheden die andere leerlingen helpen. Ook geef ik XP voor algemeen goed gedrag.

Dit stuk is niet bedoeld als een handleiding over hoe ClassCraft precies werkt, maar hoe ik ClassCraft toepas in mijn lessen. Voor hulp in het gebruik van ClassCraft kunnen docenten het beste naar de Nederlandse ClassCraft Facebookpagina gaan.

Gedrag
ClassCraft gebruik ik vooral voor goed leergedrag en sociaal gedrag. Wanneer leerlingen goed sociaal- of leergedrag vertonen levelen ze sneller in het systeem. Leerlingen krijgen onder andere XP voor:

  • Optioneel digitaal huiswerk.
  • Diagnostische digitale eindtoets per hoofdstuk.
  • Bonus bij een zinnetjesvertaaltoets.
  • Gebruiken van vaardigheden die andere helpen in een les.
  • Variabele zaken zoals het vinden van foutjes in de digitale opgaven, meeste XP punten van de klas hebben, anderen helpen, of een les goed werken.

De leerlingen zijn aan het begin van het jaar verdeeld in groepjes van drie of vier. Dit zijn dezelfde groepjes als voor de grammatica opdrachten. Deze verdeling is willekeurig, behalve dan dat ik heb gekeken naar de verhouding jongen/meisje. De leden van de groep zijn geadviseerd elk van de drie klassen (mage, healer, warrior) in hun groepje te hebben. Een warrior kan HP opvangen van anderen (wanneer HP op 0 staat krijgt de leerling straf), een healer kan genezen en de magiër kan AP (een soort energie om de vaardigheden te kunnen gebruiken) opladen. Zo houden de drie klassen elkaar in evenwicht.

Wanneer een leerling iets doet wat niet mag, zoals een boek vergeten of te laat komen, gaat er HP (Hit Points/Health Points) af. Anderen kunnen die HP op zich nemen of genezen en zo de groep behoeden van straf. Als een leerling op 0 HP staat krijgt de leerling straf, maar de andere leden van de groep waar de leerling in zit krijgen -10 HP. Als dat ervoor zorgt dat een andere leerling op 0 HP komt, krijgt de rest weer -10 HP. Om deze kettingreactie te voorkomen, zullen de groepsleden elkaar moeten helpen.

Kaartjes
Omdat niet iedere leerling een telefoon heeft met de ClassCraft app en ik niet wil dat ze constant op hun telefoon kijken, heb ik van alle vaardigheden een kaartje gemaakt. Een leerling krijgt alle mogelijke vaardigheden. Deze kaartjes doen ze de kaartjes omgedraaid in een kaartjeshouder in hun snelhechter. Wanneer ze een vaardigheid via ClassCraft hebben aangeschaft draaien ze het betreffende kaartje om. Zo hebben leerlingen snel overzicht in wat ze kunnen en mogelijk kunnen.

Vaardigheden
Zoals al in deze post aangegeven is het behoorlijk aanpoten om ClassCraft te gebruiken als je maar twee uur les hebt per week. Daarom mogen bepaalde vaardigheden alleen op bepaalde momenten worden gespeeld. Een teleport, waarmee je van plaats mag wisselen, mag bijvoorbeeld alleen aan het begin van de les worden gespeeld.

ClassCraft geeft zelf een set met vaardigheden voor in de les. Een deel hiervan kan je wijzigen. De volgende vaardigheden zijn beschikbaar voor leerlingen (los van de vaardigheden die +HP en +AP geven).

Warrior

Hunting: De leerling mag eten in de les

Ambush: De leerling mag een extra oefening vragen en samen met de groep voor bonus XP maken.

Counter Attack: Tijdens een woordjesoverhoring krijgt de warrior +50% bonus XP voor elk goed gegeven antwoord.

Frontal Assault: Alle teamleden verliezen 5HP. Je mag tijdens de zinnetjes toets één zin vervangen voor een andere. Je moet de nieuwe zin vertalen.

Secrect Weapon: De warrior mag tijdens een MasterCraft voor alle opgaven percentages middelen met een teamgenoot.

 

Mage

Teleport: De magiër mag van plek wisselen met een andere leerling.

Invisibility: De magiër mag een vraag ontwijken in de les.

Time Warp: De magiër mag 5 minuten te laat komen.

Mage Circle: Alle teamleden krijgen 5 minuten extra om een zinnetjesvertaaltoets te maken.

 

Healer

Sainthood: De healer mag een boek vergeten.

Favor of the gods: De healer mag naar muziek luisteren

Prayer: De healer tijdens een zinnetjesvertaaltoets krijgt de groep twee gratis woordjes.

Quests
Er is een mogelijkheid in ClassCraft om een quest uit te schrijven. Dit is een leerpad om voor de leerling inzichtelijk te maken welke stappen hij moet nemen om tot zijn einddoel te komen. Leerlingen hebben al gevraagd wanneer we dit gaan doen. Dit zal ik waarschijnlijk in november en anders in januari op gaan pakken.

1.1 Leren leren door middel van gamification
1.2 Grammatica
1.3 Woordjes
1.4 Zinnen vertalen
1.5 Vaardigheden & Proefwerk
1.6 Remedial Teaching
1.7 ClassCraft
1.8 Missies

2 gedachten over “Project 1.7: ClassCraft

  1. Hallo,

    Samen met een collega zijn we dit jaar begonnen met het ontwikkelen van queestes voor ons vak natuur- en scheikunde.
    Ik vroeg me af… werken jullie op school al lang met classcraft?
    Ik wil wel eens meekijken bij iemand op een andere school die classcraft gebruikt. Zou dat kunnen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *