Speldidactiek gaat in op de vraag hoe je je onderwijs wilt geven. Het zijn spellen en de ideeën achter spellen die worden gecombineerd met onderwijs. Speldidactiek wordt verdeeld in drie delen: gamification (PBL), gameful design en games (spellen).
Speldidactiek
Gameful Design
Gameful design geeft een raamwerk van betekenisvolle elementen en toepassingen in spellen en videospellen. Het zijn motivatietechnieken zijn die ervoor zorgen dat spelers blijven spelen. Gameful design ontwerpt lessen vanuit een spelperspectief: wat werkt in spellen, waarom werkt het, en hoe kan je dit vertalen naar een onderwijsomgeving?
De Leugen van Gamification (pbl)
De Leugen van Gamification – Wouter de Jong (pdf) “Het is maar een spelletje.” “Meedoen is belangrijker dan winnen.” We spreken de woorden vaak uit wanneer we het resultaat van het spelen van een spel zien op onze kinderen. Verliezen is niet altijd makkelijk, want als het doel van een spel winnen is, heb je…
Spellen in het Onderwijs
Spellen heb je zowel digitaal als niet digitaal. Spellen kunnen op verschillende manieren worden ingezet in het onderwijs om concepten te visualiseren of het leren spannender of uitdagender te maken.