Crafting

Vandaag ben ik begonnen aan het craft ‘systeem’ voor project 1. Het was altijd al mijn bedoeling om craften als initiële oefeningen te zien in het leerproces. Nu heeft het daadwerkelijk meer vorm gekregen.

Crafting

craft-badgeElk grammaticaal onderdeel dat behandeld wordt in het hoofdstuk heeft een crafting stencil. Op dit stencil wordt aan de ene kant de grammatica uitgelegd. Aan de andere kant staan er opdrachten die opbouwen in moeilijkheid. De eerste oefening is een invuloefening, de laatste een aantal zinnen die de leerlingen moeten vertalen naar het Engels. Craften wordt in de les gedaan en in de les klassikaal nagekeken. Ik heb alle zinnen van alle opdrachten zelf in elkaar gezet om zoveel mogelijk woorden van het hoofdstuk terug te laten komen.

Crafting levert geen XP op. Het is als voorbereiding voor de trainingen, boss fights en quests. Je verwerft voor jezelf gereedschap, de kennis omtrent grammatica, om later XP mee te verdienen. Crafting levert wel badges op. Het doorlopen van een craft is voldoende. Er komen badges voor 2, 4 en 6 crafts.

Verandering van lesmateriaal

De crafting stencils zullen in de plaats komen van mijn powerpoints en van de grammatica oefening in het werkboek van de methode. De werkboek opgave wordt nu een ELO opdracht die 150 XP oplevert (en bijbehorende badge). De leerlingen maken deze opdracht dus niet meer in het werkboek. Leerlingen moeten 75% goed hebben en hebben twee pogingen.

Mijn grootste twijfelpunt is mijn powerpoint presentatie. Ik vind het altijd leuk om grammatica te presenteren. Het is een spel tussen kennisoverdracht en de aandacht vast weten te houden. Mijn uitleg zit vaak vol energie met een vleugje humor.  Echter, zeker in het eerste jaar, weet een groot gedeelte van de klas al behoorlijk wat Engels. Ik heb niet het gevoel dat de presentaties veel leerrendament opleveren. Stof blijft ook beter beklijven door ermee aan de slag te gaan. Die energie zal ik voorlopig in het klassikaal nakijken kunnen besteden. Daarnaast biedt mijn gamified systeem ruimte om nieuwe terreinen te bewandelen om mijn enthousiasme in kwijt te kunnen.

Ik heb het gevoel de ELO opdrachten om te dopen tot ’trainingen’. In de game wereld kan je XP krijgen, met andere woorden je karakter laten groeien, door te trainen. Dit zou evenredig zijn met het oefenen van grammatica op de ELO. Het is belangrijk voor leerlingen om hier deze twee termen aan te koppelen. Elke opdracht waar ik het label ‘crafting’ op plak, levert geen XP op, alles wat een ’training’ is wel.

Administratie

Aangezien iedereen een badge krijgt bij deelname moet ik alleen kijken wie er afwezig zijn geweest tussen het craften. Afwezige leerlingen kunnen later het stencil thuis maken. Ik kan in mijn XP-Excel sheet de stand bijhouden. Crafting badges worden uitgedeeld samen met andere badges op de zogenaamde “Day of Reckoning” , de dag wanneer ik met behulp van mijn Excel bestand de badges uitdeel.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *