11503453★★★★★ Jan McGonnigal – Reality is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World

Niet gespecificeerd voor het onderwijs maar wel het boek dat uitlegt wat games zijn en waarom ze werken. Jane McGonnigal is tegen gamification en voor gameful design. Het verschil is subtiel maar wel fundamenteel. Dit boek vorm de de basis van elk systeem dat de spel-principes wil toepassen.

1078038

★★★★☆ James Paul Gee –  What Video Games have to teach us about Learning and Literacy

Interessant boek over hoe videogames de aandacht weten vast te houden en spelers iets leren. Overzichtelijk door de 36 leer principes van gaming. Er is echter geen directe link naar hoe deze ideeën om te zetten in een onderwijs situatie.

27034116

★★★★☆ Mike Gershon – How to Use Bloom’s Taxonomy in the Classroom: The Complete Guide

Een handig boek als Bloom nog steeds een vage term is en de koppeling met de dagelijkse praktijk ontbreekt. Niet alleen legt Gershon duidelijk uit hoe Bloom werkt, maar geeft ook tal van voorbeelden van de verschillende lagen van zijn Taxonomie. Het boek heeft geen afbeeldingen of schema’s, dat zou het nog duidelijker kunnen maken.

★★★☆☆ Lee Sheldon – The Multiplayer Classroom – Designing  Coursework as a game

De titel belooft meer dan de inhoud. Toegegeven het boek heeft mij zeker op bepaalde punten geïnspireerd. Zo gaf het een uitgangspunt hoe je een XP-systeem kunt opzetten. Het boek is echter vooral gericht voor hoger onderwijs en dan met name lessen voor game design studenten (die natuurlijk al meer in het idee van gamification zitten). Ik zou het boek wel aanraden als je een XP-systeem in je lessen wilt toepassen.

★★☆☆☆ Blaine Ray & Contee Seely – Fluency Through TPR Storytelling – Achieving Real Language Acquisition in School

Bij TPRS moet ik telkens denken aan die poster uit de X-Files. Het klinkt precies mijn straatje, maar de methode is te veel railroad en biedt, naar mijn mening, te weinig creativiteit. Het mag misschien vele succesverhalen hebben, ik zie niet hoe ik het op een interessante manier structureel in mijn lessen kan inzetten. Op zich vreemd, want ik ben wel van mening dat we nog te weinig gebruikmaken van storification in het onderwijs, maar dit maakt een verhaal te technisch.