Speldidaktiek is spellen en de ideeën achter spellen combineren met onderwijs. Speldidaktiek wordt verdeeld in drie delen: gamificication (PBL), gameful design en games (spellen).

Gamification

Gamification wordt vaak als verzamelterm gebruikt voor alles wat met games en onderwijs te heeft. Ik gebruik de term gamification in de enge vorm. Gamification is het gebruik van punten, levels en badges (PBL). Gamification is goed te cobineren met gameful design. Meer informatie over gamification vind je hier.

Gameful design

Gameful design geeft een raamwerk van deze toepassingen en vindt verklaringen van de goede werking van deze elementen in spellen en videospellen. Gameful design is niet nieuw, het bevat vele elementen die al geruime tijd in meer of mindere mate worden toegepast in het onderwijs.Gameful design is dus ook anders dan gamification. Gameful design ontwerpt lessen vanuit een spelperspectief: wat werkt in spellen, waarom werkt het, en hoe kan je dit vertalen naar een onderwijsomgeving?

Gameful design wordt onderverdeeld in 12 delen. Deze twaalf delen zijn met elkaar verbonden. Dit betekent niet dat ze allemaal altijd overal gebruikt moeten worden, maar dat één element vaak nog op zichzelf staat. Daarnaast hebben alle elementen een verbindende factor: betekenisvol.

Hieronder vind je alle twaalf onderdelen uitgewerkt per onderdeel.

Games (spellen)

Spellen kunnen ook autonoom in het onderwijs worden ingezet. Denk hierbij aan bordspellen, video games of larp (life action role play). Spellen worden hier verder uitgewerkt