Naast het basissysteem van formatieve toetsing voor opgaven uit het boek is er een verplicht keuzepakket voor leerlingen. De toepassing van dit keuzepakket heeft wat voeten in de aarde en er zijn al drie verschillende fasen (of ideeën geweest) voor de implementatie. Met name het feit dat leerlingen maar 2 uur Engels hebben bezorgt mij veel puzzelwerk. Overigens hebben onze leerlingen genoeg aan deze twee uur als je naar de cijfers kijkt, maar dat is nu juist iets waar dit project niet naar kijkt.

Fase 1: ‘Oude’ systeem
Het oude systeem, wat overigens pas een paar maanden geleden nog gebruikt werd, gaf leerlingen de mogelijkheid om uit een breed keuzeprogramma te kiezen van verschillende vaardigheden voor Engels.

De leerlingen konden per onderdeel kiezen uit drie paden: brons, zilver en goud. Het verschil in deze ‘edelmetalen’ is de hoeveelheid tijd dat de leerling besteedt aan deze vaardigheden. Brons is een kwartier per week, zilver is een half uur en goud is een uur. Een leerling die Fast Lane deed, moest meer ‘edelmetaal’ doen dan leerlingen die het reguliere systeem volgden. Voor brons controleerde ik nauwelijks, voor zilver en goud moesten de leerlingen een bewijs laten zien dat ze iets hadden gedaan.

Nadeel van het ‘oude’ systeem
Leerlingen gingen over het algemeen redelijk enthousiast met het keuzesysteem aan de slag. Echter, na verloop van tijd ging het vuur eruit. Er was een open einde. De stickers die uitgedeeld werden waren leuk, maar gaven geen duidelijk doel op het gebied van kennis en vaardigheden. Ook als er een praktische opdracht of ander werk in het verschiet lag van een ander vak waar een summatief cijfer aan was gekoppeld, ging dat voor. Het keuzeprogramma gaf geen duidelijke doelen en bevatte geen duidelijke lijn. Leerlingen wilden wel zelfstandig keuzes maken en zelfstandig werken, maar leerlingen wilden ook dat het inzichtelijk werd wat het qua kennis en kunde oplevert.

Fase 2: Een levelsysteem voor inzicht
In de aanpassing van het systeem (fase 2) hebben leerlingen minder keuze, maar krijgen ze meer gestructureerd materiaal. Tevens moet het nieuwe systeem het leren inzichtelijker zijn en duidelijker aangeven wat het leerrendement is. Voor de keuzeopties krijgen leerlingen MP (MasteryPoints). Deze punten vormen niet, zoals in project 1, een summatief cijfer, maar dient enkel formatief. In de tweede module hebben leerlingen drie keuzes: luisteren, lezen en spreken.

Voor verschillende opdrachten verdienen leerlingen MP. Een deel van de punten verdienen leerlingen door thuis werk te doen. Een ander deel wordt behaald door de ‘threshold’ opdracht in de les te doen. In het levelsysteem zijn een aantal drempels ingebouwd. Bij iedere vijf levels moet een leerling een ‘threshold’ opdracht in de les halen voordat hij/zij verder mag levellen. De leerling kan nog steeds MP behalen, maar deze worden pas omgezet naar een level wanneer de drempel is gehaald.

Als voorbeeld ga ik het volgende doen met luistervaardigheid. Iedere week komt er een zelfgemaakte podcast (erg leuk om te doen) met allerlei geluidsfragmenten en verbale uitleg over hoe je luistervaardigheid kunt voorbereiden. Het volgen van deze podcasts levert 100MP op. Wanneer een leerling 500MP gehaald met deze podcast en luisteropdrachten in de les, moet hij/zij eerst de ‘threshold’ opdracht hebben gehaald om verder te mogen levellen. Beluistert een leerling nog een podcast, dan zal deze 100MP nog niet worden vrijgegeven.

Voor spreekvaardigheid nemen leerlingen voorgelezen stukjes op en leveren ze deze in op de ELO. Ik beluister deze en geef commentaar in een .mp3 bestand. De derde optie is leesvaardigheid. Leerlingen lezen artikelen van de Guardian, Time Magazine of National Geographic met vragen.

Fase 3: snoeien in tijd
Met twee uur Engels in de week heb ik ongeveer 1 uur voor huiswerk. Een podcast duurt al 45 minuten en dat is toch iets teveel. In fase drie heb ik alle keuze programma’s ingekort tot ongeveer 30 minuten in de les. Spreekvaardigheid wordt nog wel steeds thuis gedaan. Deze leerlingen werken aan hun lane opdrachten.

Luistervaardigheid gebeurt op de eigen telefoon met koptelefoon. Ik heb een aantal koptelefoons in de les, maar iedere leerling kon op zijn of haar telefoon met eigen hoofdtelefoon luisteren. De opname is ingekort. Ik heb het belangrijkste deel geknipt uit de podcast. De leerlingen maken vragen over het fragment tijdens het luisteren. Omdat zij de opname op hun eigen telefoon beluisteren kunnen zij de opname op pauze zetten of terugspoelen. Leerlingen kunnen zelf de gehele podcast thuis beluisteren, maar dit is optioneel.

De threshold opdrachten heb ik helemaal uit het programma gehaald. Twee uur in de week is te kort om een dergelijk controlemiddel in te bouwen.

Wat zegt het levelsysteem voor de leerling en de docent?
Het levelsysteem moet voor de leerling en docent inzichtelijker maken waar hij/zij aan heeft gewerkt en wat meer aandacht behoeft. Als een leerling level 9 luistervaardigheid heeft, level 6 vocabulaire en level 3 lezen, dan is het waarschijnlijk handig om meer aan lezen te doen. Het systeem is nog niet perfect. Wat te doen met een leerling die heel goed is in Engels en niet de podcasts nodig heeft om de threshold-opdracht te halen? Krijgt deze leerling gelijk level 5 bij het behalen van de threshold?

Project 5.1: Eigenaarschap over je leerproces
Project 5.2: Keuzepakket en levelsysteem
Project 5.3: Administratie (Teacher Aide app) (komt binnenkort)
Project 5.4: Portfolio (komt binnenkort)

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *